KONTAKTY

Petro a spol. Yamaha
Sabinovská 1/A
080 01 Prešov
tel: 051/7721144
info@petroaspol.sk

21. 11. 2020

Nová MT-09 2021

Temná stránka Japonska

Ako sa prvé desaťročie 21. storočia chýlilo ku koncu, skupina vizionárskych dizajnérov spolu s niektorými z najtalentovanejších technikov v tomto odvetví pracovala na niečom, z čoho neskôr vznikol jeden z najkultovejších motocyklov v histórii spoločnosti Yamaha Motor Co., Ltd. Mal sa stať začiatkom úplne novej kapitoly v histórii Yamahy. Spoločnosť by sa tak vymanila z konvenčného japonského dizajnu motocyklov a vydala by sa odvážnym novým smerom. Opäť by sa stala inovatívnou značkou so vzrušujúcimi strojmi.

Cieľom bolo vytvoriť nový druh stroja, ktorého primárnou funkciou bolo inšpirovať, vyvolať emócie a zapôsobiť. Radikálne odlišný motocykel, ktorý by ohlasoval nový začiatok, vzoprel sa konvenciám a bol katalyzátorom zmien nielen v rámci spoločnosti Yamaha, ale v celom svete motocyklov. Stroj navrhnutý s dôrazom na samotné vzrušenie z jazdy, ktorý by novej generácii podobne zmýšľajúcich nadšencov priniesol skutočný pocit spolupatričnosti a zreteľný pocit identity.

Namiesto hľadania inšpirácie za hranicami sa úzko prepojený tím pracujúci na tomto tajnom projekte obrátil dovnútra k svojim japonským koreňom a pozrel sa na unikátnu subkultúru motocyklistov v krajine, pričom začal zisťovať, čo si myslia ľudia v uliciach. Ukázalo sa, že budúcnosť motocyklov je predovšetkým o emóciách, vzrušení a pocitoch.

Zvyšok už napísali dejiny. Tím zo spoločnosti Yamaha predstavil výsledky rokov usilovnej práce už v roku 2013. Nový motocykel inšpirovaný minimalizmom Japonska mal všetko zmeniť. Rýchly, svižný odstrojený model MT-09 s agresívnym štýlom okamžite prilákal novú skupinu mladších jazdcov, ktorí si obľúbili jeho brutálne skvelý vzhľad, motor s veľkým krútiacim momentom a aj jazdu nabitú adrenalínom. Zároveň si veľa skúsených motocyklistov uvedomilo, že tento nový model ponúka všetko, čím im v mladosti motocykle učarovali.

Veľký dôraz na vzrušenie z jazdy aj prémiovú kvalitu, minimalistický dizajn a použitie čistej technológie, ktorá pomáha umocniť zážitok z jazdy – filozofia „temnej stránky Japonska“ inšpirovala od začiatku modely Yamaha Hyper Naked a zostáva silou, vďaka ktorej predstavuje každý model MT oveľa viac než len samotný motocykel.     

 

Yamaha MT-09: najčistejší motocykel triedy Hyper Naked

Nezdá sa to byť tak dávno, keď pôvodný model MT-09 dorazil na trh a priniesol do sveta motocyklov radikálnu novú silu a nový druh energie. Vďaka zakomponovaniu odstrojenej konštrukcie, mohutnému postoju a hrozivému vzhľadu v kombinácii s trojvalcovým motorom s technológiou krížového uloženia kľukového hriadeľa s vysokým krútiacim momentom, a aj vďaka veľmi výhodnej cene sa Yamaha MT-09 prvej generácie stretla s okamžitým úspechom.

Originálny model MT-09 zachytil samotnú podstatu motocykla a jednoznačne sa stal všestranným športovým strojom. Nielenže sa tento zásadný stroj ukázal ako jeden z najúspešnejších a najkultovejších modelov Yamahy v dejinách, ale zároveň to bol prvý motocykel firmy v triede Hyper Naked. Krátko po ňom nasledoval v roku 2014 príchod modelu MT-07 – ďalšieho mimoriadne úspešného motocykla, ktorý získal pozíciu lídra v segmente strednej triedy.

Dnešný rad strojov Hyper Naked ponúka celkom 8 modelov s kubatúrou od 125 do 1 000 cm3, vďaka čomu je jedným z najširších a najúspešnejších radov, aké za celú svoju 65-ročnú históriu spoločnosť Yamaha Motor Co., Ltd. vyrobila. V skutočnosti sa od roku 2013 v Európe predalo vyše 250 000 modelov radu MT, čo len podčiarkuje širokosiahlu príťažlivosť konceptu Hyper Naked na trhu.

V roku 2021 sa Yamaha chystá predstaviť úplne nový model MT-09 a posilniť svoju dominanciu v triede Hyper Naked. Tento dynamický nový motocykel je ľahší, výkonnejší a technologicky vyspelejší vo všetkých oblastiach, pričom pôsobí ako najrýdzejšie vyjadrenie základných hodnôt, vďaka ktorým si rad MT získal pozíciu najúspešnejšieho výrobného segmentu spoločnosti Yamaha a je jedným z najúspešnejších produktových radov na európskom trhu.

 

Úplne nový model MT-09: nižšia hmotnosť, vyšší výkon, najvyššie technické parametre

Od roku 2013, keď na scénu prišiel pôvodný model MT-09, sa trh s odstrojenými motocyklami Hyper Naked rozrástol a stal sa jedným z najväčších a najdôležitejších výrobných segmentov spoločnosti Yamaha. Tento prevratný model prilákal v rokoch 2013 až 2017 takmer 50 000 zákazníkov z Európy. V roku 2018 sme predstavili 2. generáciu modelu, ktorá si svojím novým dizajnom a motorom vyhovujúcim požiadavkám normy EU4 zaistila pokračovanie úspešnej cesty tohto kultového stroja.

Úplne nový model MT-09 z roku 2021 zostáva absolútne verný základným hodnotám, na ktorých stavia filozofia triedy Hyper Naked. Je to motocykel s vyššími technickými parametrami, ktorý je ľahší, výkonnejší a dokonalejší v každej oblasti. Hlavným cieľom vo vývoji bolo v prvom rade dosiahnuť stav Kanno Seino (vzrušujúci výkon), ktorý by umocnil vzrušenie pri každej jazde. Navyše bolo nevyhnutné zabezpečiť jazdcovi možnosť využiť vynikajúci výkon motora a podvozka stroja a zároveň zachovať pohodlie a prirodzené jazdné vlastnosti začlenením komplexného balíka elektronických asistenčných systémov.

Nový model MT-09 prináša ešte dynamickejší výkon a svižnejšie ovládanie. Nový model MT-09 je už v základe vybavený špičkovou elektronickou riadiacou technológiou a špičkovým vybavením. Dostáva sa vám tak do rúk dokonalá zostava stroja s tou najvýhodnejšou cenou v triede Hyper Naked s kubatúrou 900 cm3.

 

Nový motor CP3 EU5 s objemom 889 cm3: väčší objem motora, vyšší výkon, viac krútiaceho momentu, viac zábavy

Zvýšená úroveň odozvy a kontroly. Kľúčovým faktorom na posilnenie úspechu modelu MT-09 je vzrušujúci výkon jeho trojvalcového motora CP3 s krížovým kľukovým hriadeľom. Po 8 rokoch prinášania tých najzaujímavejších zážitkov z jazdy majiteľom týchto strojov v Európe nastal čas, aby náš milovaný motor s objemom 847 cm3 odovzdal žezlo novej konštrukcii, ktorá zaistí vyšší výkon a krútiaci moment bez ohľadu na otáčky motora.

Vyšší krútiaci moment a svižnejšiu jazdu sme dosiahli vďaka kompletnému prepracovaniu motora na rok 2021, ktorý zaručuje splnenie požiadaviek normy EU5 a vyznačuje sa nižšou hmotnosťou. Prakticky každá hlavná súčasť je nová vrátane piestov, ojníc, vačkových hriadeľov a kľukových skríň. Navyše napriek väčšej kapacite a vyššiemu výkonu je pohonná jednotka vrátane nového výfuku o 1 700 g ľahšia než súčasná konštrukcia. Výkon hodný roku 2021.

Najvýznamnejšie vylepšenie, teda to, ktoré je kľúčom k dosiahnutiu dramatického nárastu výkonu a dynamickejšieho charakteru nového motocykla, je skryté vo vyššom krútiacom momente motora CP3. Maximálny krútiaci moment nového motora je 93 Nm a dosahuje sa už pri 7 000 ot./min, teda o celých 1 500 ot./min nižšie než doteraz.

Vyšší lineárny krútiaci moment pri nižších otáčkach motora zaistí vyšší výkon nového modelu MT-09 v „reálnom svete“ tým, že umožní jazdcovi plne využívať energiu motora pri rýchlostiach na bežné jazdenie. Vďaka motoru CP3 s väčším objemom, ktorý zároveň vyhovuje požiadavkám normy EU5, prináša nový model MT-09 ešte viac vzrušenia, zaistí vám skvelé zážitky a je schopný podať vyšší výkon v každých jazdných podmienkach, či už jazdíte rýchlo alebo pomaly, na mokrej alebo suchej vozovke.

Bez ohľadu na to, či kľučkujete v mestskej premávke pri každodennej jazde mestom, idete do kaviarne alebo režete zákruty na kľukatých cestách na vidieku, nový motor s objemom 889 cm3 s vysokým krútiacim momentom vás nesklame za žiadnych okolností. V spojení s novým systémom rýchleho radenia a s funkciou radenia nahor a nadol je model MT-09 na rok 2021 hlavným uchádzačom o to najvyššie ocenenie v triede Hyper Naked pre kubatúru do 900 cm3.

 

Nový systém dodávky paliva: intenzívny krútiaci moment a výkon so zvýšenou úspornosťou

Jednou z kľúčových konštrukčných vlastností nového motora s objemom 889 cm3 je úplne nový systém dodávky paliva. Zatiaľ čo súčasný model MT-09 má vstrekovače paliva pripojené priamo k hlave valcov, v prípade nového modelu je vstrekovanie paliva na strane škrtiacej klapky a palivo sa vstrekuje na zadnú stranu hláv sacích ventilov.

Tento systém zabezpečuje lepšiu atomizáciu paliva a znižuje mieru zachytávaniu paliva na stenách sacieho otvoru. Tento nový systém zaisťuje vynikajúcu účinnosť spaľovania a prispieva k 9 % zlepšeniu spotreby paliva v prípade nového modelu.

 

Nový systém elektronického ovládania plynu APSG: nižšia hmotnosť, vynikajúci pocit   

Elektronické ovládanie plynu Yamaha pri modeli MT-09 bolo vo verzii na rok 2021 vylepšené pridaním nového systému APSG (Accelerator Position Sensor Grip). Podobne ako v prípade modelov YZF-R1 a R1M vybavených nastavením trecej sily a otváraním plynu pre konkrétny model, nahrádza tento ľahký systém „ride-by-wire“ usporiadanie kladiek predchádzajúceho modelu tak, aby zabezpečil vynikajúci pocit z jazdy a spoľahlivosť.

 

Nové systémy nasávania a výfuku: lepší pocit z krútiaceho momentu a zrýchlenia

Úplne nový motor s objemom 889 cm3 je vybavený prepracovaným vysoko účinným systémom nasávania vzduchu a novo navrhnutým výfukom, čo pomáha umocniť pocit zrýchlenia a krútiaceho momentu. Každé z novo navrhnutých zberných potrubí z nehrdzavejúcej ocele má odlišné zakrivenie, ktoré zaisťuje vynikajúci pulzný efekt. Navyše vďaka výstupu výfukového potrubia po oboch stranách zažije jazdec opojný rev v úžasnom „stereo“ prevedení.

Vďaka novej 1,5-komorovej konštrukcii so symetrickými koncovkami výfuku vľavo a vpravo je ľahký výfukový systém o 1 400 g ľahší než predchádzajúci model. Navyše bol špeciálne vyladený tak, aby umožňoval intenzívnejšie precítiť nárast krútiaceho momentu pri rozjazde z miesta alebo prejazde zákrutou nízkou rýchlosťou.

So zvyšujúcimi sa otáčkami motora sa zvuk nasávania stáva čoraz dominantnejším a umocňuje pocit zrýchlenia. Nový systém nasávania je potom špeciálne navrhnutý tak, aby ešte väčšmi zlepšoval pocit z jazdy, ktorý charakterizuje mohutný krútiaci moment modelu MT-09. Podarilo sa to dosiahnuť použitím kvalitnej skrine vzduchového filtra s úplne novým usporiadaním trojice kanálov, v rámci ktorej má každý kanál iný prierez a dĺžku.

 

Optimalizovaná prevodovka a vylepšená asistenčná antihoppingová spojka: hladšie a jednoduchšie

S cieľom vyrovnať sa vyššiemu výkonu motora pri modeli na rok 2021 sme prevodovku optimalizovali miernym zvýšením prevodových pomerov na 1. a 2. prevodovom stupni. Navyše sme na dosiahnutie dobrého pocitu pri radení namontovali novo navrhnutú radiacu vidlicu. Na zvládnutie zvýšeného krútiaceho momentu sa na trecích lamelách asistenčnej antihoppingovej spojky používa nový materiál a uhol vačky sme upravili tak, aby sa pri zatiahnutí za páku nemuselo vynaložiť veľa sily. Navyše sme dosiahli jemnejšiu odozvu podvozka pri podraďovaní.

 

Hliníkový odlievaný rám Deltabox: ľahší, pevnejší, svižnejší

Model MT-09 na rok 2021 sme vylepšili vo všetkých oblastiach a vybavili sme ho úplne novým ľahkým šasi Deltabox z hliníka odlievaného pod tlakom metódou CF. Tento rám bol vyvinutý v harmónii s motorom s objemom 889 cm3 a veľkým krútiacim momentom. Spoločnosť Yamaha je svetovým lídrom v používaní technológie CF (Controlled Filling), teda moderného procesu odlievania pod tlakom, ktorý spoločnosti umožnil vyrábať mimoriadne ľahké a pevné hliníkové konštrukcie, medzi ktoré patrí aj nový rám a výkyvné rameno modelu MT-09.

Technológia CF umožnila spoločnosti Yamaha navrhnúť historicky vôbec najtenšie steny odlievaného rámu Yamaha. Novo navrhnutý hliníkový rám, podsedadlový rám a výkyvné rameno dopĺňajú väčšie dvojité lúče, ktoré vedú priamo zo zostavy hlavy riadenia až k čapu výkyvného ramena a poskytujú optimálnu pevnosť. V porovnaní s predchádzajúcim modelom sú navyše o 2,3 kg ľahšie, čo významne prispieva k vyššej svižnosti modelu MT-09 na rok 2021.

S cieľom dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti sme zdokonalili vyváženie tuhosti v pozdĺžnej, bočnej a torznej osi, pričom 50 % zvýšenie tuhosti v bočnej osi zaisťuje vysokú úroveň stability v priamom smere.

Poloha rúrky hlavy riadenia sa znížila o 30 mm, čím dopĺňa kompaktnejšiu konštrukciu a kratšiu prednú vidlicu, zlepšuje pocit priľnavosti predného kolesa pri zatáčaní a prináša jazdcovi lepšiu spätnú väzbu. Navyše došlo k zlepšeniu ovládateľnosti vďaka použitiu novo navrhnutého podsedadlového rámu z hliníka odlievaného pod tlakom metódou CF, ktorý je o 1,5 kg ľahší než oceľová verzia z predchádzajúceho modelu.

 

Výkyvné rameno s vysokou tuhosťou: nižšia hmotnosť, lepšia stabilita

V porovnaní so súčasným prevedením s pravou časťou v tvare „banána“ má nová verzia, o 250 g ľahšie hliníkové výkyvné rameno s oveľa rovnejšou pravou stranou. Dosahuje sa tak symetrickejší vzhľad, ktorý ladne dopĺňa celý dizajn novej generácie. S cieľom dosiahnuť väčšiu stabilitu v zákrutách a pri jazde v priamom smere je čap výkyvného ramena v prípade modelu na rok 2021 namontovaný medzi konštrukciu rámu, čo je rozdiel oproti predchádzajúcemu modelu, pri ktorom boli otočné čapy namontované na vonkajšej strane rámu. Toto nové prevedenie a usporiadanie výkyvného ramena znižuje neodpruženú hmotnosť a dopĺňa prepracované vyváženie tuhosti nového rámu.

 

Odstrojený dizajn novej generácie: nahá, krásna a čistá DNA radu MT

Svojim odstrojeným, krásnym a funkčným vzhľadom je nový model MT-09 ďalším dôležitým krokom v pokračujúcej evolúcii DNA radu MT. Koncepcia návrhu sa zamerala na zbavenie sa všetkého nadbytočného a predstavenie exteriéru, ktorý odhalí poctivú mechanickú krásu funkčných súčastí motocykla.

Konštruktéri spoločnosti Yamaha zostali verní základnému charakteru strojov MT a zároveň sa im podarilo vytvoriť novú generáciu triedy Hyper Naked, ktorá vizuálne vystihuje charakteristické vlastnosti stroja: predovšetkým zvuk, krútiaci moment, slobodu a svižnosť motocykla.

 

Vyjadrenie pocitu z krútiaceho momentu

Pocit z krútiaceho momentu je vyjadrený mimoriadnou úrovňou centralizácie hmotnosti, ktorá zdôrazňuje robustný vzhľad motocykla a dotvára pocit sily, ktorá sa derie na povrch. Umiestnením svetlometu, nádrže, sedadla a výfuku čo najbližšie k motoru sa vytvára celkový dojem kompaktnej hmoty pripravenej vyraziť vpred. Nové detaily, ako vystužené rebrovanie krytu kľukovej skrine, vyjadrujú pocity mechanickej pevnosti a novo vyvinutá farba rámu Crystal Graphite zdôrazňuje kvalitu materiálov mechanických dielov a dáva na obdiv pôsobivý a dokonale prepracovaný vzhľad.

 

Minimalistické „odstrojené“ prevedenie

Tento nový odľahčený zástupca triedy Hyper Naked je vyjadrením obratnosti a vynikajúcich jazdných vlastností nového modelu MT-09, pre ktorý spoločnosť Yamaha vyvinula odstrojený dizajn, v ktorom chýba akákoľvek zbytočná kapotáž a zo všetkých uhlov tak vzniká dynamické a svižné nové prevedenie. Kompaktný predný blatník a minimalistická gondola svetlometov sú jedinými ďalšími dielmi karosérie tohto mohutného odstrojeného podvozka, pričom toto prevedenie zdôrazňuje krásne tvarovaný podvozok a dodáva motocyklu silný, účelný a mechanicky čistý vzhľad umocnený farebným prevedením rámu Crystal Graphite.

Štíhle sedadlo a špicatá zadná časť spolu s úplnou absenciou bočných panelov a ďalších zbytočných doplnkov slúžia na zdôraznenie odstrojeného a prekrásneho vzhľadu tohto skvele vybaveného modelu triedy Hyper Naked. 

Kompaktné prevedenie karosérie zdôrazňuje čistý a atletický charakter tohto dokonalého modelu Hyper Naked, ktorý váži iba 189 kg, teda o 4 kg menej než v prípade súčasného modelu a výrazne menej v porovnaní s jeho najbližším konkurentom v triede odstrojených strojov v kubatúre do 900 cm3.

 

Flexibilná poloha pri jazde: vyhovuje všetkým jazdcom

Poloha pri jazde bola navrhnutá tak, aby vyhovovala všetkým jazdcom bez ohľadu na fyzické dispozície. Jazdci si tak môžu upraviť polohu, v ktorej sú so strojom jedno telo už od samotného vysadnutia na motocykel. Najmä tvary dielov, ako je palivová nádrž či sedadlo, boli vylepšené opakovaným uplatňovaním prístupu Kanno Hyoka (hodnotenie výkonu motocykla na základe vnímania a spätnej väzby testovacieho jazdca), aby sa jazdec dokázal dokonale zžiť so strojom.

 

6-osová jednotka IMU: superšportový model radu R pre maximálny výkon

Nový stroj MT-09 je prvým modelom spoločnosti Yamaha v kategórii Hyper Naked vybaveným sofistikovanou 6-osovou inerciálnou meracou jednotkou IMU, teda jedným z najsofistikovanejších inteligentných elektronických zariadení v tomto odvetví. 6-osová jednotka IMU bola v prípade nového modelu MT-09 vyvinutá prepracovaním systému z modelu YZF-R1, ktorý sa využíva od roku 2015, a je o 50 % menší a o 40 % ľahší vďaka dôkladnej revízii rozloženia senzorov.

Neustále meranie zrýchlenia v predo-zadnej osi, vertikálnej osi aj v smere vľavo-vpravo, spoločne s meraním uhlovej rýchlosti v smeroch náklonu, otáčania a vybočenia stroja – všetky tieto údaje dokáže 6-osová jednotka IMU odosielať v reálnom čase do jednotky ECU, ktorá ďalej riadi elektronické asistenčné systémy. Špičkový súbor asistenčných systémov zahŕňa systém kontroly trakcie (TCS), systém kontroly preklzu (SCS), systém riadenia zdvihu predného kolesa (LIF) a systém ovládania bŕzd (BC).

 

Systémy podpory sledujúci náklon jazdca: dokonalá ovládateľnosť v každých podmienkach

Sledovaním rozdielu v rýchlosti predného a zadného kolesa pomáha systém kontroly trakcie počas akcelerácie optimalizovať hnaciu silu zadnej pneumatiky. Systém kontroly preklzu vychádza z obľúbeného systému jazdcov na modeli YZF-R1 a upravuje hnaciu silu v okamihu predpokladaného preklzu zadného kolesa, čo umožňuje jazdcovi sústrediť sa na jazdu. Rovnako aj systém riadenia zdvihu predného kolesa nastaví výkon motora tak, aby kontroloval potenciálny zdvih predného kolesa, zjemnil správanie stroja pri rozbiehaní sa a zrýchľovaní a umožnil tak jazdcovi sústrediť sa na cestu pred sebou. Štvrtým elektronickým asistenčným systémom je systém ovládania bŕzd, ktorý spolupracuje so systémom ABS a nezávisle ovláda a upravuje tlak prednej a zadnej brzdy, čím pomáha zabrániť zablokovaniu kolies pri prudkom brzdení počas jazdy vo zvislej polohe aj v náklone.

 

Tri režimy systému kontroly trakcie: optimálna miera zasahovania vyhovujúca každému jazdcovi

Systém kontroly trakcie ponúka tri prepínateľné režimy a každý z nich integruje tri systémy podpory jazdca. To znamená, že sa úrovne zasahovania v režime 1 a 2 menia vždy súčasne. Režim 1 predstavuje mierne zasahovanie do riadenia, zatiaľ čo režim 2 prináša výrazné zásahy a režim M umožňuje jazdcovi určiť svoje vlastné nastavenia.

Tieto elektronické asistenčné systémy pomáhajú zbaviť jazdca zbytočného stresu tým, že zabraňujú zablokovaniu a preklzávaniu kolies, rovnako ako zdvíhaniu predného kolesa do vzduchu. Jazdec sa tak môže plne sústrediť na cestu pred sebou a nechať sa pohltiť zážitkom z jazdy.  

 

3,5-palcové plnofarebné prístroje TFT: moderné, prehľadné a presné

Nový 3,5-palcový prístrojový panel TFT je vybavený plne farebným displejom, na ktorom sa všetky údaje zobrazujú zreteľne a prehľadne. Jeho ľahká konštrukcia a stredné rozmery boli vybraté tak, aby ladili s novými LED svetlometmi a nerušili pocit kompaktnosti a svižnosti z pohľadu jazdca.

Stĺpcový otáčkomer mení farbu so zvyšujúcimi a klesajúcimi otáčkami a na displeji nájdete aj hodiny, indikátor radenia, informáciu o teplote vody a vzduchu a ďalšie údaje. Nový displej je prepojený s 6-osovou jednotkou IMU, jazdci môžu prepínať medzi displejmi a ľahko vyberať preferovaný režim elektronických asistenčných systémov pomocou spínača namontovaného na riadidlách.

 

 

Projekčné svetlá LED: kompaktný, výkonný a čistý dizajn radu MT

Nové prevedenie svetlometov modelu MT-09 je kompaktné, výkonné a moderné a dokonale ladí so vzhľadom novej generácie a zvláštnym prevedením tohto nového stroja triedy Hyper Naked.

Celú zostavu svetlometov LED tvorí jeden centrálny svetlomet s kombinovanými diódami LED s dvojitou funkciou, ktorý vyžaruje široký, rovnomerný a silný lúč svetla s mäkkými hranami v režime stretávacích aj diaľkových svetiel. Dve obrysové svetlá LED poskytujú modelu MT-09 odvážnu novú tvár a kopírujú typický tvar písmena Y, čím dávajú motocyklu dravý uprený pohľad a určujú budúce smerovanie dizajnu radu MT.

Podobný motív pokračuje vzadu, kde ľahké zadné svetlo LED vytvára symbol písmena Y a je potvrdením DNA novej generácie motocyklov radu MT.

 

Systém rýchleho radenia: rýchle a plynulé radenie nahor doplnené novou funkciou podraďovania

Na dosiahnutie maximálneho zrýchlenia sme model MT-09 vybavili systémom rýchleho radenia, ktorý zaisťuje plynulé radenie bez spojky pod plným plynom a hladké podraďovanie. Spoločne s asistenčnou antihoppingovou spojkou tento elektronický asistenčný systém zásadne mení zážitok z jazdy a umožňuje jazdcovi optimálne využiť zvýšenie krútiaceho momentu pri úchvatnom zrýchlení a vyššej úrovni stability a kontroly nad podvozkom pri podraďovaní.

 

Kolesá SpinForged s 10 lúčmi: vôbec najľahšie kolesá od spoločnosti Yamaha

Táto exkluzívna technológia kovania bola vyvinutá spoločnosťou Yamaha a zahŕňa zahrievanie odlievaných kolies a ich roztočenie vysokou rýchlosťou, zatiaľ čo sa na ráfiky vyvíja tlak pomocou valčekov, aby sa zmenšila ich hrúbka len na 2 mm pri súčasnom zachovaní špičkovej pevnosti.

Akákoľvek úspora hmotnosti sa okamžite prejaví na vyššom výkone, čo platí najmä v prípade neodpruženej hmotnosti, kde aj tá najmenšia redukcia významne prispieva k zlepšeniu ovládateľnosti, riadenia a účinnosti odpruženia. Nové predné a zadné kolesá SpinForged sú o 700 g ľahšie než predtým, čo zaistí zníženie gyroskopického momentu zotrvačnosti kolies s výrazným 11 % poklesom v prípade zadného kolesa, čo významne prispieva k dosiahnutiu výnimočnej ovládateľnosti nového modelu.

 

Plne nastaviteľný predný záves: Prvotriedne parametre systému KYB®

Vďaka 41 mm rúrkam, ktoré zaisťujú plynulé odpruženie a udržujú si vysokú úroveň odolnosti voči ohybu aj pri tom najintenzívnejšom brzdení, je nová ľahká a veľmi kvalitná predná vidlica KYB® plne nastaviteľná z hľadiska tlmenia predpätia, kompresie a odskoku, pričom využíva prepracované továrenské nastavenie, ktoré reaguje na charakter kompaktného nového rámu s vyššou tuhosťou a obmedzuje tendenciu k zmenám sklonu v smere dopredu/dozadu.

Došlo k zmene konštrukcie zadného závesu a nový upraviteľný zadný tlmič KYB® sme nastavili na mieru novému podvozku s výrazne zníženou neodpruženou hmotnosťou.

 

Predná brzda s radiálnym hlavným valcom: lineárny nárast výkonu, dokonalá ovládateľnosť

Každá hlavná súčasť nového modelu MT-09 na rok 2021 prešla zásadnou revíziou a vylepšením vzhľadu na vyšší výkon motora aj dynamickejší charakter podvozka. Tento prepracovaný stroj z triedy Hyper Naked je iba druhým modelom spoločnosti Yamaha vybaveným týmto špičkovým brzdovým systémom vychádzajúcim z modelu YZF-R1.

Vďaka radiálnemu hlavnému valcu Nissin, v ktorom sa piest pohybuje v smere rovnobežnom s pohybom brzdovej páčky, ponúka táto technológia z triedy superšportov lineárnejší hydraulický tlak v dvojitých predných kotúčových brzdách a zaisťuje jazdcovi vynikajúcu ovládateľnosť.    

 

Technické parametre

  • Nový radový 3-valcový motor, 889 cm3, 4 ventilov, DOHC, chladený kvapalinou, EU5
  • Väčší výkon v celom rozsahu otáčok
  • 7 % zvýšenie maximálneho krútiaceho momentu pri nižších otáčkach
  • Zvýšenie maximálneho výkonu o 4 k
  • Nový, o 2,3 kg ľahší hliníkový podvozok Deltabox odlievaný pod tlakom metódou CF
  • Nižšia hmotnosť s prevádzkovými náplňami, 189 kg, čo predstavuje zníženie o 4 kg a najnižšiu hmotnosť v triede odstrojených motocyklov do 900 cm3
  • Kratší rázvor pre dynamickejšie jazdné vlastnosti
  • Nové ľahké hliníkové výkyvné rameno
  • Holý a krásny odstrojený štýl novej generácie MT
  • Prémiová kvalita celého prevedenia s povrchovou úpravou rámu Crystal Graphite
  • Kompletné LED osvetlenie s ikonickým podpisom značky v tvare písmena Y vpredu a vzadu
  • Nový systém rýchleho radenia Quick Shift s funkciou radenia vyšších a nižších prevodových stupňov
  • Zdokonalená asistenčná antihoppingová klzná spojka
  • Ľahká a kompaktná nová 6-osová jednotka IMU
  • Systémy podpory sledujúce náklon jazdca: Systém kontroly trakcie (TCS), protišmykový systém (SCS) a systém riadenia zdvíhania (LIFt) s tromi úrovňami intenzity zasahovania
  • Systém ABS a systém regulácie brzdenia Brake Control (BC)
  • Systém D-MODE s prepínateľnými prevádzkovými režimami motora
  • Nové mimoriadne ľahké 17-palcové kolesá SpinForged s 10 lúčmi
  • Väčšia zadná pneumatika 180/70-17 s prednou pneumatikou 120/70-17
  • Plne nastaviteľná vidlica KYB® 41 mm USD s revidovaným nastavením
  • Nastaviteľný zadný tlmič KYB® s prepracovaným nastavením
  • Plnofarebné 3,5-palcové TFT prístroje s diaľkových spínačom na riadidlách
  • Radiálny predný hlavný valec, 298 mm dvojité predné kotúče

zdroj: tlačová správa Yamaha Motor